Prapremiera II Koncertu na marimbę Neya Rosaura

Świętujemy w tym roku 170. rocznicę urodzin Johannesa Brahmsa, mistrza XIX-wiecznej muzyki niemieckiej, największego klasyka wśród romantyków. Zafascynowany barokiem i klasycyzmem, mawiał o sobie, że jako kompozytor urodził się zdecydowanie za późno. Organizatorzy piątkowego koncertu z twórczości Brahmsa wybrali m.in. I Koncert fortepianowy d-moll, którego prawykonanie w Lipsku nie przyniosło kompozytorowi poklasku. Brahms wspominał w liście do przyjaciela, że „utwór poniósł błyskotliwą klęskę. Na końcu trzy pary rąk uniosły się do oklasków, przeciw czemu ze wszech stron podniosły się oburzone sykania.” Jeden z recenzentów pisał, że na koncercie Gewandhausu „złożono do grobu Koncert pana Johannesa Brahmsa.” Uznanie przyszło wiele lat później. Być może za parędziesiąt lat ktoś opisze w podobny sposób reakcje łódzkiej publiczności, bo podczas koncertu 4 kwietnia także będziemy świadkami prapremiery – pierwszego w świecie wykonania II Koncertu na marimbę i orkiestrę Neya Rosaura, brazylijskiego perkusisty, kompozytora i pedagoga. Urodzony w 1952 roku w Rio de Janeiro Ney Rosauro umiał już grać na gitarze, fortepianie, skrzypcach, oboju, flecie i puzonie basowym, gdy na rok przed ukończeniem studiów na Uniwersytecie Brazylijskim poznał możliwości instrumentów perkusyjnych i postanowił… poświęcić im życie. Z początkiem lat 80. wyjechał do Würzburga, aby uczyć się u słynnego perkusisty, profesora Siegfrieda Finka. – W Niemczech otworzył się przede mną zupełnie nowy świat perkusji – wspomina Rosauro. – Przez trzy lata nauczyłem się wszystkiego, czego powinienem był się nauczyć przez dziesięć wcześniejszych lat. Wtedy też napisał pierwsze kompozycje na perkusję. W następnych latach artysta rozwijał działalność pedagogiczną w Brazylii i USA, gdzie doktoryzował się na Uniwersytecie Miami. Dziś płyty z jego muzyką wydawane są na całym świecie. Sam kompozytor nagrał pięć autorskich krążków. Jego utwory można znaleźć także na blisko trzydziestu kompaktach perkusistów brazylijskich, kanadyjskich, włoskich, szwajcarskich czy amerykańskich. Są to sonaty, suity, koncerty, jest poemat symfoniczny, a wszystkie bardzo brazylijskie w charakterze. Muzyka Rosaura znalazły się także na pierwszej solowej płycie Katarzyny Myćki, perkusistki o międzynarodowej renomie, która specjalizuje się w grze na marimbie i dokona prawykonania Koncertu.Katarzyna Myćka ukończyła studia w wyższych szkołach muzycznych Gdańska, Stuttgartu i Salzburga. Wygrała Międzynarodowy Konkurs Marimbowy w Luksemburgu, gdzie przyznano jej również nagrodę publiczności (1995) i I Międzynarodowy Konkurs Marimbowy w Stuttgarcie (1996). Sukcesami zakończyła także inne konkursy: w Opolu (1991), Genewie (1992) i Monachium (1997). W 1999 r. Polskie Towarzystwo Perkusyjne nadało jej zaszczytny tytuł Ambasadora Polskiej Sztuki Perkusyjnej. Artystka uczestniczyła jako solistka w I Międzynarodowym Festiwalu Marimbowym w Osace (Japonia) i występowała z wieloma orkiestrami polskimi i zagranicznymi. Koncertuje i prowadzi kursy mistrzowskie w USA, Polsce, Niemczech, Japonii, Chinach, Luksemburgu i Szwajcarii. Jej amerykański debiut miał miejsce w 1997 r. na Międzynarodowym Festiwalu Perkusyjnym w Anaheim (Los Angeles). W roku 2001, już jako gwiazda tego festiwalu, wystąpiła w kolejnej jego edycji w Nashville. Była członkiem jury konkursów perkusyjnych w Luksemburgu, Warszawie i Ostrawie. Do tej pory ukazały się trzy solowe płyty kompaktowe artystki: Katarzyna Myćka – Marimba Spiritual (1997), Katarzyna Myćka – Marimba Dance (1999), Katarzyna Myćka – Marimba Concerto (2001).Wykonawcą koncertu fortepianowego Brahmsa będzie Lars Johnsson, pianista urodzony w Szwecji. Studiował najpierw w Sztokholmie u José Ribery, następnie ukończył studia w Hochschule für Musik we Frankfurcie, kształcąc się pod kierunkiem takich mistrzów jak Irina Edelstein, Rainer Hoffmann, Hartmut Höll i Charles Spencer. Wielki wpływ na jego rozwój artystyczny miała praca w klasie mistrzowskiej prof. Lwa Naumowa w Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, gdzie był stypendystą w latach 1990-93. Prowadził klasy akompaniamentu w zakresie repertuaru pieśniarskiego i oratoryjnego w salzburskim Mozarteum oraz Hochschule für Musik we Frankfurcie. Koncertował w krajach Skandynawii, a także w Niemczech, Czechach, Hiszpanii, Polsce, we Francji i Włoszech oraz w krajach byłego Związku Radzieckiego. Jest stałym gościem renomowanych festiwali. Ma w swoim dorobku rejestracje telewizyjne i radio we, m.in. w Szwecji, Norwegii i Danii oraz nagrania płyt CD.

Prapremiera II Koncertu na marimbę Neya Rosaura
Oceń ten post